SZAKEMBEREKNEK

Elméleti modulok_ Matthew Appleton

Elméleti modulok

ELMÉLETI MODULOK 1-8.

Az elméleti modulokat interaktív előadások, a csecsemőkkel és családjukkal végzett terápiás munka élő demonstrációi, a tanultak csoportos megbeszélése, és kisebb sajátélményű gyakorlatok alkotják.
A tananyag középpontjában egyrészt azok a gyakorlati készségek állnak, melyekre a terápiás munka során szükség van, másrészt mindaz az elméleti hattér, melynek segítségével a babaterapeuták segíteni tudják a szülőket abban, hogy kisbabájukat jobban értsék és támogassák. A résztvevőket arra bátorítjuk, hogy megtalálják saját autentikus viszonyukat a babaterápiás munkához, hogy azt számukra megfelelő módon ileszthessék be a már meglévő praxisukba. Az elméleti anyag a lehető legegyszerűbben kerül bemutatásra, kifejezetten abból a szempontból, amire a babákkal és családjukkal végzett gyakorlati munka során szükség van.

Első modul: Hogyan dolgozunk a családi mezővel (“family field”)?

Ahhoz, hogy a babákkal és a kisgyerekekkel a szükséges mélységben tudjunk dolgozni, először a megfelelő tempó és hangvétel segítségével biztonságos teret kell teremtenünk. Ebben a modulban arról lesz szó, hogy hogyan építsünk bizalmat a családi mezőben, és mit tehetünk azért, hogy a szülők kellően stabil erőforrásokkal rendelkezzenek a “kisbabájuk történetének meghallgatásához”. A résztvevők megtanulják, hogy:
– hogyan támogassák a szülőket megfelelő empátiával (“accurate empathy”)
– hogyan azonosítsák be a család kapcsolati mezőjében a szereplők tolerancia küszöbét
– hogyan kérjenek engedélyt a szülőktől és a babáktól
– hogyan hallgassák meg a másikat mélyen és hogyan ne akarjanak “mindenáron segíteni”
– milyen következményekkel jár a fel nem dolgozott trauma és sokk a kötődésre
– hogyan tudják felismerni a fekvési oldalt (“birth lie side”)
– hogyan különböztethetik meg a szükséglet sírást az emlékezeti sírástól

Második modul: Születés körüli témák és diagnosztikus készségek a babákkal való munkában

A születés folyamatának szakaszait általában az anya tapasztalata és a szülész-nőgyógyász szakorvos megfontolásai alapján szokták meghatározni. Ebben a modulban a születésre a baba szemszögéből nézünk rá, és megnézzük, hogy az ő tapasztalata alapján milyen négy különböző szakasza van a megszületésnek, és az egyes szakaszokban megélt tapasztalatok milyen sajátos fizikai-testi és pszichológiai következményekkel járnak. A résztvevők megtanulják, hogy:
– hogyan ismerjék fel a születési lenyomatokat a baba testén, és azt, hogy a baba hogyan igyekszik mesélni testbeszéddel a születésének élményéről
– hogyan támogathatják a kisbabát a történetének az elmesélésében megfelelő empátiával
– hogyan segíthetnek a szülőknek megérteni, hogy mit fejez ki a kisbabájuk, és hogyan támogathatják a feldolgozatlan trauma és sokk lecsengetését a családi mezőben
– milyen kapcsolati dinamika történik az anya és a baba között a születéskor
– hogyan ismerhetik fel a “lehetőségek zónáját” (Possibility Zone), ahol a születési trauma feloldása megtörténhet
– hogyan tükrözzék a babák kifejezéseit, hogy velük empatikus kapcsolatba kerüljenek
– milyen következményei vannak a feldolgozatlan születési traumáknak a későbbi élet során
– hogyan tapinthatják ki a születési mintázatok testi lenyomatait

Harmadik modul: Szülészeti beavatkozások és következményeik

A szülészeti beavatkozások két csoportjáról lesz szó, a mechanikai beavatkozásokról (mint pl. fogó, vákuum, császármetszés) és a kémiai beavatkozásokról (mint pl. az érzéstelenítés és a szülés beindítására használt szerek). Ezek a beavatkozások lenyomatot hagynak a baba pszichéjén, és hosszútávú következményekkel járnak. A modul során a résztvevők megtanulják:
– felismerni a szülés során használt szülészeti beavatkozások hatásait
– segíteni a szülőknek felismerni a beavatkozások hatásait a babájuk viselkedésében, és támogatni őt a korlátozó lenyomatok feloldásában
– “facilitált mozgás” technikákkal támogatni a babát azoknak a folyamatoknak a befejezésében, amiket a szülészeti beavatkozások megakasztottak
– megismerik azokat a “rekapitulációs”, ismétlési stílusokat, amik a születési mintázatok és a beavatkozások miatt a későbbi élet során megmutatkoznak

Negyedik modul: Prenatális (magzati) témák és kapcsolódó diagnosztikus készségek a babákkal való munkában

A tudat hagyományos, az agy elektromágneses és biokémiai folyamatokon alapuló értelmezése nagyban korlátozta azt, ahogyan a magzati életről gondolkodtunk. Ugyanakkor az embriológiai és a pre- és perinatális kutatások feltárták, hogy ez az időszak mekkora hatással van arra, hogy hogyan érzékeljük önmagunkat és a világot. Ebben a modulban azzal foglalkozunk, hogy milyen a magzati tudat a méhen belüli élet első heteiben. A résztvevők megtanulják:
– hogyan ismerjék fel a meghatározó prenatális témákat a baba testbeszéden (baby body language) keresztül
– hogyan ismerjék fel, hogy miként fejeződik ki a sejtként megélt tapasztalat az egész organizmus szintjén
– hogyan ismerjék fel az “elvesztett iker” szindrómát, és hogyan segítsék a családokat az elveszített ikertestvér elismerésében
– hogyan támogassák a babákat “megfelelő empátiával”
– hogyan dolgozzanak a magzatkori sokkal a családi mezőben
– milyen következményekkel jár a feloldatlan magzati trauma a későbbi élet során

Ötödik modul: Köldökzsinórral kapcsolatos témák: diagnosztikus és terápiás készségek a babákkal való munka során

Az anya és a magzat közötti (köldökzsinór által közvetített) kapcsolat minden későbbi kapcsolatra, többek között a születést követő anya-baba kapcsolatra hatással van. Ebben a modulban azzal foglalkozunk, hogyan viszonyulnak a magzatok a köldökzsinórhoz, az anya érzelmi állapotaihoz, a méreganyagokhoz, valamint azzal, hogy mi a méhlepény szerepe, és mi történik a köldökzsinór elvágásakor. A résztvevők megtanulják:
– milyen a köldökzsinór szerkezete, és milyen funkciókat tölt be a magzati élet során
– milyen fiziológiai változások következnek be a köldökzsinór elvágásakor
– hogyan ismerjék fel a kapcsolati mezőben a magzati köldök-dinamikákat
– hogyan tapintsák ki és oldják fel a köldökzsinór korai elvágása okozta sokkot
– hogyan ismerjék fel és hogyan dolgozzanak az “Első lélegzet szindrómával”
– hogyan támogassák a babákat a köldök körüli témák feloldásában megfelelő empátiával
– milyen fizikai és érzelmi következményekkel járnak a fel nem dolgozott köldök körüli témák a későbbi élet során

Hatodik modul: A születés, és az azt követő időszak

Ebben a modulban arról lesz szó, milyen adottságokat és körülményeket eredményez a fel nem oldott születési trauma. A hangsúly nem csupán a “kezelésen” lesz, hanem azon, hogy hogyan segíthetünk a szülőknek megérteni, hogy mi történik a kisbabájukkal. Az is figyelmet kap, hogyan támogathajuk a szülőket saját nehézségeik felismerésében. A résztvevők megtanulják:
– mi a jelentősége “az anyaméh mezőjének”, ami a születést követő 9 hónap időszakát foglalja magában
– elmélyíteni a meghallgatás és a jelenlét készségét, mint a zaklatott szülők és kisbabák támogatásának eszközét
– hogyan ismerjék fel a a stersszel összefüggésben a különböző légzési mintázatokat, úgy a babáknál mint a szülőknél
– hogyan ismerjék fel, ha korábbi magzati vagy születés körüli témák akadályozzák a szoptatás és a kötődés kialakulásának folyamatát
– hogyan segítsenek a szülőknek további erőforrások kiépítésben azért, hogy jobban tolerálják a baba emlékezeti sírását
– hogyan segítsék a szülőket abban, hogy jobban támogathassák babájukat
– hogyan gondoskodjanak jól önmagukról

Hetedik modul: A jól-lét bioenergiája

A “jól-lét bioenergiája”, Rollin Becker oszteopata meghatározásában egy olyan ritmikus erő, ami a fogantatás pillanatával kezdődik és egészen a halál utolsó pillanatáig tart. Ezen a képzési alkalmon feltérképezzük , hogy függ össze a saját képességünk a jól-lét bioneregiájának kifejezésére az autonóm állapotainkkal, és azzal, hogy milyen a megtartás minősége a kapcsolati mezőben. A fókusz azon lesz, milyen megelőző munkát végezhetünk a jóllét és a kötődés támogatására. A modul során a résztvevők:
– megismerik az embrió biodinamikájának szerepét az emberi rendszer kialakításában és fenntartásában
– megismerik, hogy az autonóm állapotaink hogyan tudják megzavarni vagy épp támogatni a kötődés folyamatátú,
– megismerkednek a polivagális elmélettel és a társas bevonódási rendszer (social engagement system) szerepével
– megismerkednek a babák stresszre adott énvédő válaszaival
– megtanulják, hogyan kezeljék érzékenyen a kisbabákkal létesített szemkontaktust
– megismerik az érzelmek és a későbbi egészségi állapot közötti össefüggéseket

Nyolcadik modul: Átmenetek

Az újszülöttkor, a gyerekkor és a kamaszkor átmeneti állapotai fontos fejlődési lépések. Ebben a modulban áttekintünk néhány specifikus, a gyerekkorban és a kamaszkorban megjelenő fiziológiai és pszichológiai kihívást, és azt, hogy ezek milyen kapcsolatban állnak korábbi magzati és születési témákkal. A feldolgozatlan traumák testi és viselkedésbeli problémákként jelennek meg újra, és mivel a nehézségek korai eredte rejtve marad, csak tovább erősödnek. A modul során szó lesz a gyermekkorban gyakran megjelenő nehézségekkel kapcsolatos gyakori kérdésekről és kételyekről. A modul során a résztvevők:
– megtanulják, hogyan dolgozzanak kamaszokkal és gyerekekkel
– megtanulják beazonosítani a fontos gyerekkori átmeneti időszakokat, és azt, hogy ezek hogyan hozzák felszínre a korábbi traumákat
– megtanulják, hogyan segítsenek a szülőknek felismerni, hogy a gyermekük milyen specifikus magzati és születési témákkal küzd, és hogy milyen stratégiákkal támogathatják őt
– megismerik a különböző kötődési stílusokat és azt, hogy ezek hogyan állhatnak összefüggésben korábbi magzati és születési témákkal
– megértik, hogy az Integratív Babaterápiával végzett korai intervenció hogyan járul hozzá az egészséges viselkedéshez és a fizikai-érzelmi jólléthez a gyerekkorban, a kamaszkorban, és a felnőtt élet során

Jelentkezés