A fogantatás misztérium: olyan esemény, folyamat, amelynek testi, lelki és spirituális összetevői összekapcsolódnak, tehát testi és pszichés állapotunk egyaránt befolyásolja a fogantatás alakulását. Kivételek mindig vannak, de általánosságban elmondható, hogy a testi-lelki kiegyensúlyozottság megléte kedvező a foganásra nézve.

Fogantatást segítő körülmények

Testi szempontból kedvező az optimális testsúly (mind a túlsúly, mind az alacsony testsúly nehezítő tényező lehet), az egészséges életmód (a dohányzás, a rendszeres alkohol-, vagy drogfogyasztás, a rendszertelen életvitel akadályozó tényezők lehetnek), valamint a változatos, kiegyensúlyozott táplálkozás.

A kedvező lelki klíma fontos összetevői a kiegyensúlyozottság és az alacsony stressz-szint. A párkapcsolat minősége is hatással van a fogantatásra: könnyítheti a megtermékenyülést, ha a nő stabilnak, állandónak érzi kapcsolatát párjával, ha biztonságban érzi magát vele. Sőt, ez a biztonságérzet a magzathoz fűződő kötődést is befolyásolja. Andrek Andrea és Hadházi Éva pszichológusok a házasságban illetve a “papír nélkül” együtt élő kismamák magzataikhoz fűződő érzéseit vizsgálták. Eredményeik szerint azok a nők, akik házasságban várták gyermeküket, erősebben kötődtek magzatukhoz, mint azok a kismamák, akik nem hivatalos párkapcsolatban éltek.

A fogantatást támogatja a gyermeket vállaló szülők megfelelő önértékelése, az anyák elfogadó hozzáállása saját nőiességükhöz (férfiaknál a férfiassághoz), az anyasághoz és az apasághoz, valamint a szexualitáshoz.

Nehezítő tényezők

A gyermekvárást akadályozó tényezők közül a következőket emelhetjük ki: a gyermeket vállalókban megjelenő intenzív, tartós szorongás, a hajszolt életmód, az erős stressz hatások, a bizonytalanság a párkapcsolatban, a nőiességgel, férfiassággal, anyasággal, apasággal kapcsolatos mély konfliktusok mind-mind akadályozhatják a foganást.

Amennyiben a fentebb felsorolt akadályozó tényezők erőteljesen, meghatározó módon jelen vannak egy pár életében, érdemes pszichoterápiás támogatást igénybe venni. Ez nemcsak a fogantatást és a családdá válást segíti meg, hanem az életminőség és a párkapcsolat jelentős javulását is eredményezi.

Mit tehet az, aki szeretne tudatosan felkészülni a babavárásra?

Alapvető fontosságú a test előkészítése erre a kiemelkedő eseményre: a gyermeket tervező pár mindkét tagja hagyjon fel a káros szokásokkal, függőségekkel, és figyeljenek fokozottabban az egészséges életmód kialakítására.

Sokat segíthet életritmusuk lelassítása is, például a munka ritmusának megváltoztatása által: a gyermekvárásra készülők próbáljanak kevesebb időt munkával tölteni és több időt szánni a feltöltődésre, pihenésre. A munkanapba pedig építsenek be rendszeres, rövidebb szüneteket. Az új életritmus kialakításában nagy segítséget nyújthat egy relaxációs technika, például az autogén tréning elsajátítása (lásd a keretes szöveget). Az ellazulás megtanulásával, rendszeres gyakorlásával könnyebbé, a hétköznapok részévé válik a feszültségektől való megszabadulás, a kevéssé látványos belső folyamatokra való fokozottabb odafigyelés, ezek pedig fokozatosan, szinte észrevétlenül hangolják át a gyakorlót egy nyugodtabb, kiegyensúlyozottabb életritmusra.

A fogantatási nehézségekről lásd bővebben a Termékenységi nehézségek c. fejezetet.

 

Evolúció a sikeres fogantatás szolgálatában

Ma már az evolúciós pszichológia megfigyeléseiből tudjuk, hogy peteérés idején megváltozik a nők viselkedése. Abban a néhány napban a legtöbben fokozott nemi izgalmat éreznek, szexuális igényük ilyenkor a legnagyobb. A szexuális vágy, fantáziák, a gyengédségre való igény mind az ovuláció környékén csúcsosodnak, főleg a stabil partnerrel rendelkező nőknél. A nők megjelenése is megváltozik: kihívóbban öltözködnek, a mellük teltebbé válik. Testük pedig láthatatlanul jelez a környezetüknek: olyan illatokat bocsát ki, amelyek izgalmasak a férfiak számára (pl. egy kísérletben nők ruháit szagolgatták a férfiak, és azt az illatot találták a legizgalmasabbnak, amelyet peteéréskor viselt a nő).

 

Autogén tréning

Az autogén tréning a legalaposabban kidolgozott relaxációs módszer, hatékonyságát kutatások ezrei bizonyítják. A gyakorlás belső koncentráció és önmagunkra irányuló figyelem révén zajlik, ezáltal létrejön a lelki és testi ellazultság. Rendszeres gyakorlásával csökken az általános stressz és a szorongás szintje, valamint aktivizálódnak a test öngyógyító folyamatai. A módszer elsajátítása képzett szakember segítségével történik 15-20 alkalom alatt. Különösen ajánlott azoknak, akik babát szeretnének, valamint az egész várandósság alatt. Szülésnél erőgyűjtéshez, pihenéshez, fájdalomcsillapításra használható. Kutatások sora bizonyítja, hogy a szülés során relaxáló nők gyorsabban szülnek, kevesebb beavatkozást igényelnek és kevésbé élik meg fájdalmasnak a szülést. A gyermek születése utáni intenzív időszakban pedig többek között az alváshiány kompenzálható vele.